Bij zeereizen beslist de service: Dreamlines onderzoek toont aan welke criteria belangrijk zijn op het moment van boeken en aan boord van een cruise.
Amsterdam, 11 december 2015 – Cruises worden steeds populairder. In 2014 waren er maar liefst 109.064 Nederlandse passagiers aan boord van een cruiseschip. Naar verwachting zal het aantal stijgen in het jaar 2015. Als onderdeel van een online enquête wilde Europa’s grootste cruiseportaal DREAMLINES weten waar cruise geïnteresseerde waarde aan hechten bij hun reis. Allereerst wordt de waarde gemeten voor het deskundig advies tijdens het boekingsproces alsmede de service en entertainment aan boord. Er werden meer dan 1.000 respondenten ondervraagd om de kwaliteit van het onderzoek te vergroten. Tegenwoordig is de rederij en de juiste etiquette aan boord van een schip niet meer van belang bij de keuze van een cruisevakantie. Wat voornamelijk uit de enquête naar voren gekomen is, is het feit dat consumenten zich aan boord comfortabel willen voelen en kunnen ontspannen.
Voor de reis: Deskundig advies gewenst
Een cruise is een complex en advies-intensief product; dit komt duidelijk tot uiting in de resultaten van de enquête: Voor acht van de tien respondenten speelt een cruisespecialist een grote (38 %) tot zeer grote (41 %) rol. Het opsplitsen van leeftijdsgroepen laat zien dat de focus onder de 50- tot 69-jarigen nog groter is op het gebied van hulp bij het boekingsproces. Een andere bevinding: de Nederlanders willen liever all-inclusive pakketten. Ongeveer drie op de vier respondenten heeft aangegeven het belangrijk (35 %) of zeer belangrijk (42 %) te vinden dat vluchten en eventuele hotelovernachtingen voor hen worden georganiseerd. Naast deze factoren wordt het financiële aspect niet genegeerd. Twee derde van de ondervraagden wil graag boeken voor een gereduceerd tarief (belangrijk: 42 %, zeer belangrijk: 26 %).
Aan boord: Service, entertainment en excursies aan wal
De cruise is geboekt – nu kan de vakantie beginnen. Wat is er van belang voor de Nederlandse cruiseliefhebbers? Een belangrijk deel van de enquête wordt ingenomen door het niveau van service. Voor 84 procent van de respondenten is een hoog niveau van service een vereiste: 57 procent vindt het belangrijk en 27 procent zelfs zeer belangrijk. Terwijl sportactiviteiten en wellness mogelijkheden aan boord minder van belang zijn voor de respondenten, is het entertainment aan boord des te belangrijker: 54 procent vindt dit namelijk van groot belang. Een ander aandachtspunt voor de Nederlandse cruisemarkt is dat drie kwart van de respondenten een goed georganiseerd excursieprogramma belangrijk of zelfs zeer belangrijk vindt.
Voorwaarden: Grootte van het schip en de reisduur
Wat betreft de grootte van het schip zijn de Nederlandse passagiers het eens: twee derde van de ondervraagden geeft de voorkeur aan een middelgroot schip van 751 tot 2.000 passagiers. Slechts één op de vijf mensen geeft de voorkeur aan een groter cruiseschip. De perfecte duur van de cruise ligt voor meer dan de helft van de respondenten in de leeftijdscategorie van 50 tot 69 jaar tussen de acht en 15 dagen. Belangrijk hierbij is dat het grootste deel van deze respondenten al met pensioen is en dus gemakkelijk op reis kan.
De duur van de cruise speelt echter een kleine rol in vergelijking met de bestemming en de cruiseprijs. De bestemming komt voor veel mensen op de eerste plaats (47 %). De cruiseprijs speelt een bijna even grote rol: voor vier van de tien respondenten is het een doorslaggevende factor bij de boeking. Ook hier is een verschil te zien in de verschillende leeftijdscategorieën. Voor de helft van de 30 tot 49 jarigen heeft de cruiseprijs de meeste impact bij het wel of niet boeken van een cruise. Echter, onder de 50 tot 69 jarigen is de bestemming het belangrijkste (48 %).