Tegenwoordig zijn onderwerpen zoals duurzame ontwikkeling, milieuvriendelijkheid en verhoogde efficiëntie steeds belangrijker voor een groenere aarde. We zien en horen deze begrippen dagelijks voorbijkomen. Immers, ‘Wie het duurzaamst lacht, lacht het best.’
Sinds een aantal jaren staat in de cruisesector duurzaamheid hoog op de agenda en komt de sector in actie om de huidige milieu impact te verminderen. Hoe cruise rederijen zich inzetten voor het milieu, is niet door cruise vakanties te verminderen, maar door naar alternatieven en innovaties te zoeken. Nu vraagt u zich waarschijnlijk af: maar hoe?
DUURZAAM CRUISEN
Cruise rederijen zijn flink aan het investeren in onderzoek naar de meest milieuvriendelijke manier van varen op zee. Belangrijke cruise rederijen waaronder MSC Cruises, Royal Caribbean en Oceania gebruiken meer en meer nieuwe technologieën om de schadelijke stoffen van hun schepen te verminderen. Of zelfs klimaatneutraal te cruisen.
De regels voor de vervuilende zware stookolie worden strenger. De International Maritime Organization (IMO) introduceerde op 1 januari 2020 een nieuwe wet, waarin staat dat het maximale zwavelpercentage 0.5 procent mag zijn, in plaats van 3.5 procent. CLIA (Cruise Line International Organization) heeft ook aangekondigd dat in 2030 de CO2-uitstoot van de cruise industrie met 40 procent verminderd moet zijn.
TERMEN EN TECHNOLOGIEËN
Een opsomming van de meest duurzame oplossingen die steeds vaker zullen worden toegepast door cruise rederijen:
-
LNG (vloeibaar aardgas)
Wat? LNG wordt gezien als de schoonste fossiele brandstof. CLIA verwacht dat de zwaveluitstoot van cruiseschepen met 99 procent wordt verminderd.
Waar? MSC Cruises zal enkele van zijn toekomstige World Class schepen van LNG voorzien in 2025 en 2027. Princess Cruises is ook bezig met het bouwen van twee LNG–schepen die opgeleverd worden in 2023 en 2025.
-
Shore power, ook wel cold ironing genoemd
Wat? Shore power maakt het mogelijk dat de elektriciteit van een schip wordt geleverd door verbinding te maken met het elektriciteitsnet van een haven, waardoor lokale stroom wordt gebruikt en zo kunnen de motoren van het schip worden uitgeschakeld. Op deze manier wordt de luchtkwaliteit van de haven beter, omdat de uitstoot van het schip wordt verminderd.
Waar? Voorbeelden van havens waar u shore power zult tegenkomen zijn Hamburg, Juneau, Seattle en Vancouver.
-
ECAs (emissiecontrolegebieden)
Wat? ECAs zijn zeegebieden waar de zwaveluitstoot niet hoger mag zijn dan een bepaald niveau. Dit wordt bepaald door het MARPOL-protocol (Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen). Dankzij dit verdrag is het belangrijk voor cruise rederijen om te investeren in technologieën om uitstoot te verminderen; zij kunnen alleen varen in de gebieden wanneer zij aan de regels van MARPOL kunnen voldoen.
Waar? Zeegebieden waar stengere controles zijn ingesteld zijn bijvoorbeeld Antarctica, Noord-Amerika, de Golf van Mexico en het Noordpoolgebied.
EFFICIËNTIE
Efficiëntie is ook een belangrijk onderwerp op het gebied van duurzaam cruisen. Veel cruise rederijen, zoals Royal Caribbean, Princess Cruises en Norwegian Cruise Line, gebruiken ledlampen aan boord van hun schepen.
Royal Caribbean heeft bijvoorbeeld een kaart geïnstalleerd die het mogelijk maakt dat de verlichting in de hut en airconditioning uitgaat wanneer balkondeuren worden geopend. Dankzij de installatie van led- en fluorescentieverlichting op de Norwegian’s Norwegian Jewel en Norwegian Star in 2018, is er een vermindering van 70 procent in dagelijks energieverbruik en 50 procent van de warmteafgifte.
Alhoewel deze technologieën veelomvattend zijn en niet direct merkbaar voor u als reiziger, cruise rederijen houden zich ook druk bezig met het aanmoedigen van cruisepassagiers om duurzaam te denken en hier ook naar te handelen.
Waterbesparing
Ten eerste wordt het belang van waterbesparing steeds vaker gepromoot door veel cruise rederijen door toepassing van technologische waterreductie in keukens, badkamers en wasserijen. Tevens wordt het belang van het hergebruiken van handdoeken of het vermelden van lekkende kranen ook flink aangemoedigd door Princess Cruises.
Verminderen van plastic
Ten tweede hebben cruise rederijen zoals Regent Seven Seas, Royal Caribbean en Norwegian Cruise Line ervoor gekozen om het gebruik van wegwerpplastic aan boord te verminderen. Regent Seven Seas was bijvoorbeeld de eerste luxe cruise rederij die plastic voor eenmalig gebruik volledig heeft verboden. Ook belooft Royal Caribbean dit uiteindelijk volledig te verbieden en heeft Norwegian Cruise Line in 2018 een campagne genaamd Skip the Straw in het leven geroepen, waarbij de cruise rederij beweert 50 miljoen rietjes te hebben voorkomen.
Deskundigen aan boord
Tot slot organiseren cruise rederijen, zoals Oceania, lezingen aan boord en heeft Norwegian Cruise Line milieudeskundigen op het schip die vragen van gasten over milieuvervuiling en de maritieme sector kunnen beantwoorden.
De investeringen in de ontwikkeling van deze duurzame technologieën en strategieën bewijzen dat er steeds meer milieubewuste veranderingen doorgevoerd worden, wat van cruciaal belang is om de oceanen en de havens schoon te houden. Zowel cruise rederijen als de cruisepassagiers kunnen in de toekomst steeds vaker een steentje bijdragen aan een duurzame wereld.
Dreamlines helpt u graag bij het plannen van uw droomvakantie, neem een kijkje op onze site en bekijk de cruises naar uw favoriete bestemming. Als u hulp of meer informatie nodig hebt, neem dan contact op met onze behulpzame cruise specialisten door te bellen naar 020 220 4141.