Dreamlines logo
Dagelijks geopend voor deskundig advies
020 220 41 41
Sales en Service:

Ma. t/m vrij. 09:00 – 17:45 uur

Za. & zo. zijn wij gesloten

Kies je cruise expert
Neem contact met ons op!
Bel ons020 220 41 41
Stuur ons een e-mailMail ons
Neem contact op met onze expertsAdvies op maat van cruise consultants

Belangrijke informatie over DREAMLINES.nl

Wat is DREAMLINES.nl?

DREAMLINES.nl is een online portaal dat in maart 2014 is gestart en is nu een van de grootste cruise aanbieders op de Nederlandse markt. Er is keuze uit meer dan 30.000 producten, van fijne korte cruises tot wereldreizen en transatlantische cruises. Naast het online boeken op de website www.DREAMLINES.nl, kunnen belangstellenden ook telefonisch een boeking maken. Bij DREAMLINES.nl hebben de cruise consultants ervaring, kennis en passie voor cruise vakanties zodat ze u een droomvakantie kunnen bezorgen. DREAMLINES.nl is aangesloten bij de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) en bij de CLIA (Cruise Lines International Association) als erkend cruise specialist. DREAMLINES.nl is door klanten beoordeeld en kreeg 4.07 punten van  de 5.00 en heeft een zeer hoge mate van tevredenheid.

Wat voor cruises biedt DREAMLINES.nl aan?

DREAMLINES.nl biedt cruises aan van rederijen in de standaard, premium en luxe categorie. Rederijen die zijn onderverdeeld in de ‘standaard’ categorie zoals MSC Cruises, Norwegian Cruise Line en Carnival, bevaren de populairste routes en leggen aan in plaatsen op basis van de grootte van het schip en belangstelling van de passagiers voor deze havens met omliggende steden. Deze rederijen focussen zich grotendeels op gezinnen en jongvolwassenen.

Onder de ‘premium’ categorie vallen cruise rederijen zoals de Holland America Line, Royal Caribbean, Disney Cruises, Princess Cruises, TUI en Celebrity Cruises. Aan de ene kant zijn de schepen in deze categorie doorgaans wat kleiner dan grote schepen en bieden betere voorzieningen dan schepen in de standaard categorie. Aan de andere kant bieden schepen in deze categorie minder uitgebreide service, menu’s en faciliteiten vergeleken met de luxe categorie. De doelgroepen van deze rederijen zijn, onder andere, koppels, echtparen en gezinnen.

Rederijen en schepen die zijn onderverdeeld in de ‘luxe’ categorie bieden unieke en originele routes aan. Bovendien bieden de ‘luxe’ categorie rederijen zoals Seabourn, Hapag-Lloyd, Oceania, Azamara en Crystal vaak excursies en wetenschappelijke reizen aan naar bijvoorbeeld Antartica of de Galapagos eilanden. Hoe hoger de categorie waarin de rederij of het schip is ingedeeld, hoe kleiner de schepen en hoe minder gasten aan boord. Deze rederijen focussen zich meer op de doelgroepen senioren, echtparen, alleenreizenden en zijn minder geschikt voor kinderen.

Het niveau en de kwaliteit van de service aan boord is afhankelijk van de verhouding tussen het aantal bemanningsleden ten opzichte van het aantal passagiers. In de ‘standaard’ categorie is de verhouding gemiddeld twee bemanningsleden per zeven passagiers, voor de ‘premium’ categorie is de verhouding gemiddeld twee bemanningsleden per vijf passagiers en voor de ‘luxe’ categorie gemiddeld twee bemanningsleden per drie of soms twee passagiers. Hierdoor is de service op schepen van de ‘standaard’ categorie vaak algemener in tegenstelling tot de persoonlijke service van de ‘luxe’ categorie, waar de bemanningsleden uw wensen en gewoontes onthouden.

Onze cruise experts helpen u graag met het uitzoeken van de perfecte cruise, vanzelfsprekend rekeninghoudend met uw individuele voorkeuren!

Wat gebeurt er bij een boekingsaanvraag?

Bij een boekingsaanvraag betreft het een niet-bindende e-mail naar onze cruise experts. Zij controleren dan direct voor u de beschikbaarheid en de prijzen en informeren u hierover via telefoon of e-mail. In dit geval wordt uw aanvraag niet noodzakelijk geassocieerd met een reservering. Als u niet langer tevreden bent met de gekozen opties, helpen onze consultants u graag bij het vinden van een alternatieve cruise.

Is het deskundigenadvies gratis?

Deskundig advies is inderdaad gratis. Wij bieden een volledig reisadvies zonder extra kosten, vanaf de eerste vraag tot aan uw boeking. Onze ervaren cruise consultants helpen u graag met reisarrangementen en het boeken van excursies aan wal en aanvullende diensten om uw cruise een succes te maken.

 

 

 

Is het mogelijk om een vlucht of hotel bij mijn cruise te boeken?

Het is mogelijk om een vlucht en/of hotel bij uw cruise te boeken. Wij bieden onze klanten een zeer uitgebreid aanbod van diverse diensten aan. Onze zeer ervaren cruise consultants helpen u graag met het boeken van een hotel voor en na de cruise. Ook helpen zij u met het uitzoeken van een passende vlucht naar uw gewenste vertrekhaven. Vanwege de pricavy wet is het voor ons helaas niet mogelijk om u te helpen bij het verkrijgen van een visum.

Vragen over de cruise

Is cruisen voor zowel jong als oud?

Tegenwoordig is het aanbod aan cruises zo enorm breed dat er voor iedereen wel een cruise te vinden is die aan de eisen zal voldoen. Het grootste voordeel van het boeken van een cruise is dat u niet voor een week of langer op dezelfde plek blijft. Een cruise vaart langs verschillende plekken en zo heeft u de uitgelezen mogelijkheid om verschillende prachtige steden en dorpen te bezoeken gedurende uw cruise. Het voordeel hier van is dan ook weer dat u maar 1 keer uw koffer hoeft uit te pakken en niet van hotel naar hotel hoeft te gaan: het schip waarmee u uw cruise maakt is uw thuishaven gedurende deze ontspannen reis. De cruiseschepen beschikken over alle voorzieningen om er een relaxte vakantie van te maken. Of u nu wilt genieten van de zon bij het zwembad of liever actief bezig bent in de sportschool, de mogelijkheden zijn er aan boord dus de keuze is aan u. Cruisen is dus voor zowel jong als oud en voor zowel alleen als met een gezin.

Wanneer is de beste tijd om op een cruise te gaan?

De beste tijd om te cruisen is afhankelijk van het gewenste reisgebied. Zo zijn de maanden april-oktober ideaal voor bijvoorbeeld het Middellandse Zeegebied en zijn november-mei juist de beste maanden voor een Caribische cruise. De beste maanden om Noord-Europa te bezoeken zijn van april tot september. Vanzelfsprekend houden de rederijen rekening met de beste tijden van de reisgebieden door sommige vaargebieden in bepaalde maanden van het jaar niet aan te doen. Onze cruise consultatns adviseren u graag over welke tijd het meest geschikt is voor uw gewenste bestemming.

Hoe gezinsvriendelijk zijn cruises?

Cruise rederijen die onder de ‘standaard’ categorie vallen, richten zich voornamelijk op gezinnen en jonge kinderen. Bijvoorbeeld MSC Cruises laat kinderen onder 13 jaar onder begeleiding van twee volwassenen gratis reizen, met uitzondering van havengelden en fooien.

Op DREAMLINES.nl vindt u een grote selectie kindvriendelijke cruises. Disney Cruise Line, bijvoorbeeld, specialiseert zich in activiteiten en interesses van kinderen. Ze bieden kinderen ontmoetingen met hun favoriete personages uit sprookjes en populaire kinderfilms. Voor de ouders is er genoeg te doen, zij kunnen zich, onder andere, ontspannen in exclusieve gedeeltes op het schip die alleen toegankelijk zijn voor volwassenen. Carnival biedt schepen met ruime kamers aan, zodat er genoeg ruimte is voor uw gezin. Schepen van de Royal Caribbean Line en Celebrity Cruises bieden vaak speciale kinder- en babymenu’s aan in hun restaurants.

U kunt al op cruise gaan met een baby vanaf 6 maanden oud (bij MSC is dit al vanaf 1 dag oud). Cruiseschepen zijn ideaal voor reizen met kinderen omdat de meeste cruiseschepen beschikken over kinderbedjes, wiegen, kinderstoelen in restaurants, flessenwarmers en nog veel meer. Op geselecteerde cruiseschepen is er ook een breed aanbod van entertainmentprogramma’s voor kinderen, waaronder: schminken, verkleedpartijtjes, verschillende wedstrijden, mini disco, live shows en nog veel meer.

Kidsclubs zijn ingedeeld in de volgende leeftijdsgroepen:

1. 6 maanden – 1,5 jaar (aanwezigheid van de ouders vereist)

2. 1,5 jaar – 3 jaar (aanwezigheid van de ouders vereist)

3. 3 jaar – 6 jaar

4. 7 jaar – 11 jaar

5. 12 jaar – 14 jaar

6. 15 jaar – 17 jaar

De kosten voor kinderopvang varieren per dagdeel en per rederij.

Hoe werkt cruisen tijdens een zwangerschap?

Aanstaande moeders kunnen in de meeste gevallen gewoon reizen als de zwangerschapsduur over het algemeen minder dan 24 weken is vóór het einde van de cruise. Deze regel wordt toegepast om de geschikte medische zorg te verkrijgen aan boord, mocht het nodig zijn. Afhankelijk van de regulering van de rederijen, is een medisch document met goedkeuring van reizen tijdens de zwangerschap van de arts verplicht. Onderstaand treft u een kort overzicht van verschillende rederijen. Dit betreft het maximaal aantal weken van de zwangerschap is voor het einde van de cruise:

  • AIDA: 28 weken
  • Azamara Cruises: 24 weken
  • Celebrity Cruises: 24 weken
  • Costa Cruises: 24 weken
  • Holland America Line: 24 weken
  • MSC Cruises: 24 weken
  • Seabourn: 28 weken
Hoe werkt cruisen voor mensen met een beperking?

Bij de aanvraag van een cruise verzoeken wij u om lichamelijke beperkingen of medische omstandigheden van u of uw reisgezelschap duidelijk aan te geven, hoe ernstig het is en of de passagier verzorging nodig heeft. Veel cruiseschepen zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers om obstakelvrij reizen mogelijk te maken. Sommige hutten zijn speciaal uitgerust voor passagiers met extra behoeften. U dient er rekening mee te houden dat u uw rolstoel mee neemt aan boord. De rolstoelen van het schip zijn enkel bedoeld voor noodgevallen. U kunt voor meer informatie terecht bij een van onze cruise consultants of op de officiële website van de rederij.

 

 

Is een cruise geschikt voor mensen die alleen reizen?

Zeker weten. Cruiseschepen zijn toegankelijk, bieden veel entertainmentprogramma’s en gasten zijn erg sociaal. Wanneer u op een klein schip reist dat beschikt over open (gezamelijke) eetgelegenheden, zult u vrijwel iedereen op het schip leren kennen. Indien u een tafel wordt toegewezen voor de gehele cruise, zult u al uw tafelgenoten echt goed leren kennen voor het eind van de week. De vele activiteiten die aan boord worden georganiseerd, bieden een perfecte omgeving voor het ontmoeten van nieuwe mensen en creëren tevens een saamhorigheidsgevoel.

Ook aan onze single reizigers wordt gedacht! Voor singles die klaar zijn om zich te mengen, zijn er verschillende sociale evenementen beschikbaar op bepaalde schepen. Princess Cruises, bijvoorbeeld, organiseert verschillende cocktailparty’s en diners. Norwegian Cruise Line schepen zijn speciaal uitgerust met lounges die alle singles met elkaar verbinden. Bovendien bieden Cunard, Crystal Cruises en Silversea (op geselecteerde reizen) de mogelijkheid om uzelf gedurende de avond gezelschap te laten houden met één van de aanwezige professionele dansers.

Moderne cruiseschepen zitten tegenwoordig boordevol met activiteiten! Zo bieden de meeste schepen een uitgebreid entertainmentaanbod met onder andere tal van shows, wedstrijden, excursies, rondleidingen en workshops. Daarnaast zijn er verschillende zwembaden, spa’s, fitnesscentra, cafés, buffetten, restaurants, casino’s en discotheken, sportvelden en bowlingbanen. Indien u behoefte heeft aan rust, bieden deze schepen ook een gezellige bibliotheek of een ruimte waar u in alle rust kunt genieten van een boek of film.

Hoe lang duurt een cruise?

Hoe lang een cruise daadwerkelijk zal duren is afhankelijk van de rederij en tevens de route die het schip zal afleggen tijdens de cruise. Het aanbod op dreamlines.nl verschilt per rederij, schip en route. Zo zijn er cruises te boeken met een duur van 3 dagen tot zelfs ruim over de 100 dagen.

Hoe weet ik of een schip wel bij me past?

Mocht u nog nooit een cruise hebben gemaakt kan het soms lastig zijn om te bepalen wat nou precies de wensen zijn. Daarnaast is het aanbod enorm groot wat ook voor verwarring zou kunnen zorgen. Aan de hand van de verschillende filters die beschikbaar zijn op de website zou het al een stuk eenvoudiger kunnen zijn om tot een keuze te komen die echt bij u past. Zo kunt u er voor kiezen om te zoeken op reisgebied, reisduur, rederij, gewenste vertrek- en terugkomstdatum en nog veel meer. Mocht u er met behulp van deze filters nog steeds niet uitkomen, kunt u altijd de hulp van de gespecialiseerde cruise consultants inschakelen voor een advies op maat.

 

Hier staan alvast kort de verschillen per rederij en schepen:

  • Het aantal passagiers (afhankelijk van de grootte van het schip)
  • Voor een groter schip gelden ook vaak meer mogelijkheden met betrekking tot faciliteiten/entertainment
  • Formeel of informeel, afhankelijk van de rederij en het schip kan de formaliteit verschillen
  • De route, bestaat de route uit veel zeedagen of juist uit veel aanleghavens
  • Kinderfaciliteiten, sommige schepen zijn beter ingericht op het plezier van kinderen dan andere schepen

Vragen over de boeking

Hoe boek ik een cruise via DREAMLINES.nl?

Om een cruise te boeken, kunt u terecht bij onze ervaren cruise consultants via het volgende telefoonnummer: 020 220 41 41. Mocht u vanuit het buitenland bellen zij wij te bereiken op +31 20 220 41 41 (tegen geldend buitenlandtarief, afhankelijk van de provider). U kunt ons van maandag tot en met vrijdag bereiken van 09:00 tot 12:00. Bovendien kunt u onder het kopje ‘Stel hier uw vraag’, wat te vinden is op onze website onder ‘Contact en team’, voor al uw vragen bij ons terecht. Onze cruise consultants nemen zo snel mogelijk contact met u op en zijn graag bereid u te helpen met het kiezen van de best passende cruise voor u!

Nadat u bij ons een cruise heeft geboekt, versturen wij u een factuur en een boekingsbevestiging. Ongeveer twee weken voor het vertrek van de cruise, zult u uw e-ticket/boarding pass toegestuurd krijgen voor uw cruise en eventueel uw vliegreis.

Wat zit er bij de prijs van een cruise inbegrepen?

De diensten die in de prijs van de cruise zijn inbegrepen, hangen grotendeels af van de desbetreffende rederij en schip. Kijkt u daarom altijd onder het kopje ‘Diensten’ in ‘Beschrijving van de cruise’ om te zien welke diensten zijn inbegrepen in deze cruise. Om eventuele onduidelijkheden tijdens boekingen of betalingen te vermijden, kunt u altijd met één van onze cruise consultants contact opnemen. Hier vindt u een lijst met diensten die over het algemeen bij de cruise zijn inbegrepen.

Meestal zijn de volgende diensten bij de prijs inbegrepen:

  • De accomodatie van de door u geboekte hutcategorie
  • Volpension of all-inclusive
  • Koffie, thee en water tijdens de maaltijden
  • Gebruik van sportfaciliteiten
  • Bezoek van shows en evenementen aan boord
  • Kinderopvang in de Kids Club
  • Havengelden en belasting

Tegen extra betaling zijn de volgende diensten ook mogelijk:

  • Gebruik van telefoon
  • Internet
  • Dineren in een specialiteitenrestaurants
  • Gebruik van diverse wellnessfaciliteiten
  • Consumptie van alcohol
  • Excursies
Wat zit er niet bij de prijs van een cruise inbegrepen?

Dit is afhankelijk van de cruise rederij en schepen, alhoewel er voor de volgende diensten vaak een toeslag wordt berekend:

  • Persoonlijke uitgaven aan boord
  • Aanvullende diensten, zoals massages of de kapper
  • Dranken zoals frisdank, wijn, bier, cocktails etc.
  • Onbeperkt gebruik van de sport- en wellnessfaciliteiten, ook de spa behandelingen
  • Fooien aan boord
  • Reisverzekering
Hoe werkt het met pendelvervoer?

De meeste rederijen bieden een pendeldienst van het vliegveld naar de vertrekhaven aan, voor en na de cruise, dit is afhankelijk van hun algemene voorwaarden. U kunt voor meer informatie uw cruise consultant raadplegen.

Wat is een hut met een beperkt uitzicht?

Een hut met een beperkt uitzicht betekent dat de ramen gedeeltelijk of volledig worden beperkt door sloepen of pilaren.

Wat is een garantiehut?

Een garantiehut houdt in dat u geen hutnummer kunt kiezen, dus u weet het hutnummer van te voren niet. De rederij wijst u minimaal een hut binnen deze categorie toe. Het voordeel van een garantiehut is dat u kans maakt op een gratis upgrade wanneer alle hutten in deze categorie zijn volgeboekt. De garantiehutten zijn vaak goedkoper dan andere hutten.

Is het mogelijk om mijn boeking te wijzigen nadat deze is bevestigd?

De voorwaarden van uw boeking verschillen per rederij. Hoe eerder u uw cruise consultant informeert over de voorgestelde wijzigingen, hoe sneller wij u kunnen helpen zodat we kunnen voorkomen dat het wijzigen van uw boeking hoge kosten met zich meebrengt. Houdt u er rekening mee dat sommige rederijen administratiekosten rekenen voor het veranderen van passagiersnamen of andere persoonlijke gegevens.

Moet ik een reis- en annuleringsverzekering afsluiten?

Wij adviseren al onze reizigers om een reisverzekering af te sluiten bij het boeken van een cruise. Indien u geen annuleringsverzekering heeft afgesloten en u besluit de cruise te annuleren, dan moet u een deel van de reissom betalen. De hoogte van het bedrag dat u dan zou moeten betalen is afhankelijk van het aantal dagen voor vertrek u de boeking wilt annuleren. U kunt een annuleringsverzekering en reisverzekering bij ons of elke andere verzekeraar afsluiten.

Moet ik ingeënt worden voordat ik op een cruise ga?

Vaccinatievereisten worden gesteld door de landen die u bezoekt. Wij adviseren u te controleren per bestemming van de cruise of vaccinaties vereist zijn. Dit kan via www.vaccinatiesopreis.nl, bij de huisarts of GGD.

Vragen vóór de cruisevaart en check-in

Hoe werkt het inchecken voor het aan boord gaan?

Het inchecken is mogelijk vanaf 4 tot 2 uur vóór het vertrek van het schip. Voor afvaarten buiten Europa adviseren wij u om één dag voor de start van de cruise aan te komen. Uw e-ticket bevat informatie over de vertrekhaven en details over de andere havens. Onze consultants zullen u duidelijk uitleg geven over hoe u het beste naar de vertrekhaven kunt komen, via het openbaar vervoer of met een transfer vanaf het vliegveld of treinstation.

Wat voor documenten moet ik meenemen aan boord?

De volgende documenten zijn vereist om op cruise te gaan:

Een geldig paspoort met alle benodigde visa*

– De vereiste geldigheidsduur verschilt per land en per rederij. Wij raden u aan om, voordat u op cruise gaat, te zorgen dat uw paspoort nog minimaal 6 maanden geldig is bij terugkomst van de cruise.

*Meer informatie over visa’s kunt u terug vinden op www.cibtvisas.nl. Een visum voor het desbetreffende land dient u zelf te regelen, dit omdat het veel persoonlijke informatie bevat.

 

Wat moet ik doen in het geval dat ik te laat ben met inchecken?

Wanneer een passagier niet komt opdagen en zich niet incheckt voordat het schip de eerste haven verlaat, wordt zijn of haar ticket geannuleerd en zullen daarmee 100% van hun betaling verliezen. Om deze situatie te voorkomen, belt u DREAMLINES.nl en vraagt u uw consultant om de bemanning van het schip te waarschuwen dat u zult inschepen in de eerstvolgende haven. Wanneer u dit niet doet, wordt uw onbezette hut beschikbaar gesteld voor andere potentiële passagiers. Elke inschepingshaven en alle havens langs de route moeten een kantoor of een bevoegd bureau hebben waar u langs kunt gaan om de cruise rederij op de hoogte te brengen.

Let op: alle kosten die hieruit voortvloeien zijn geheel voor de passagier.

Wat moet ik doen als ik het schip mis in één van de havens?

Als u het schip mist in één van de havens zullen uw documenten (paspoort) worden overgedragen aan de havenagent, die zal contact opnemen met het schip en uitleggen hoe u het schip kunt inhalen bij de eerstvolgende haven. De kosten van de ongebruikte dag(en) op het schip worden niet terugbetaald.

Houdt te allen tijde een kopie van alle nodige documenten, de contactgegevens van alle havenagenten en nodige contacten van de service bemanning van het schip bij u.

Is het mogelijk om in een andere haven in te schepen?

De rederij hanteert strenge regels voor de in- en ontscheping. Het is niet toegestaan om het schip te zomaar te verlaten of aan boord te gaan.  Echter bieden veel rederijen cruises aan met verschillende in- en ontschepingsmomenten. Voor de boeking dient u uw cruise consultant om advies te vragen wat de mogelijkheden zijn.

Hoe werkt het wijzigen van vaarroutes?

De cruise rederij en de kapitein van het schip hebben het recht te beslissen over de wijziging of annulering van een bepaalde haven. Deze beslissingen worden meestal genomen in het belang van de passagiers en hun veiligheid.

Kan een passagier geweigerd worden om aan boord te gaan?

Ja, een passagier kan toegang aan boord van het schip geweigerd worden wanneer de rederij, de kapitein van het schip, of de arts een reden heeft om te geloven dat, om welke reden dan ook, de cruise hen kan blootstellen aan gevaar of ongemak kan veroorzaken voor andere gasten aan boord van het schip. In dit geval zal de passagier het schip verlaten bij de dichtstbijzijnde haven. De rederij neemt geen verantwoordelijkheid en er zullen geen terugbetalingen of compensaties worden gemaakt.

Hoe kan ik betalen aan boord?

Bij het inchecken krijgt u een hutpas waarmee u toegang krijgt tot uw hut en waarmee u kunt betalen aan boord. Uw uitgaven tijdens de reis worden aan het einde van de cruise bij uw rekening van de hut bijgevoegd zodat u alles in een keer kunt betalen. Dit wordt de avond voor of de ochtend van de dag van vertrek van uw creditcard afgeschreven. Heeft u geen creditcard dan dient u een contante borg te betalen van ongeveer $75,- p.p./p.d.. Uw hutpas dient ook als een persoonlijke identiteitskaart bij het verlaten of aan boord gaan van het schip.

Wat is het maximale gewicht van de bagage wat mee mag?

Het gemiddelde gewicht dat een passagier als bagage mee mag hebben is tot 90kg. Houdt er echter rekening mee dat indien u met het vliegtuig aankomt en/of vertrekt, dat het maximale aantal bagage over het algemeen 20 tot 23 kg is.

Zijn er leeftijdsbeperkingen aan boord?

Zelfs tijdens het varen door wetteloze internationale wateren onderhouden cruise rederijen een streng beleid ten aanzien van de leeftijd waarop u alcohol consumeert. In Europa en Zuid-Amerikaanse steden moet u minstens 18 jaar zijn om alcohol te drinken. In Amerikaanse steden moet u echter ouder dan 21 jaar zijn.

Zijn dieren toegestaan aan boord?

Bij geen enkele rederij is het toegestaan om uw huisdier mee te nemen op de cruise. Dit om medische redenen. Er is echter een uitzondering. 1AVista biedt reizigers op speciaal geselecteerde afvaarten de mogelijkheid om een hond mee te nemen. Dit staat duidelijk vermeldt op welke afvaart(en) dit van toepassing is. In alle andere gevallen is het niet toegstaan. Voor speciaal opgeleide blindengeleidehonden geldt een uitzondering, deze kunnen (vaak na overleg met de rederij) wel aan boord.

Aan boord van een cruiseschip

Wat is boordtegoed?

Boordtegoed is een monetair krediet wat u aan boord kunt uitgeven tijdens uw reis. Tijdens de cruise betaald u met uw hutpas, die u bij het inchecken ontvangt. Wanneer u uw rekening betaald aan het einde van de cruise, wordt het boordtegoed verrekend. Sommige rederijen hebben acties waar u boordtegoed ontvangt.

Wat voor entertainment is er overdag aan boord?

Cruiseschepen zijn drijvende hotels. Op grote schepen kunt u wel 2 tot 3 dagen de tijd nemen voordat u alle mogelijkheden op het schip heeft ontdekt. U kunt in een ligstoel genieten van de zon, fijn een boek lezen of de steeds wisselende uitzichten bewonderen. U kunt ook de uitgebreide sport en fitness faciliteiten gebruiken of verwend worden in de spa. U wilt misschien ook uw tennis of golf vaardigheden verbeteren? Geen probleem! Daarnaast kunt u een verfrissende duik nemen in het zwembad, genieten van de sauna, een film kijken of ontspannen in uw hut. Bijzondere activiteiten zijn klimwanden beklimmen en schaatsen op de ijsbaan. Er is genoeg te doen!

Kan ik zeeziek worden aan boord?

Cruiseschepen zijn tegenwoordig uitgerust met speciale stabilisatoren die zich aanpassen aan de beweging van de zee. Dit maakt het schip stabieler en het varen makkelijker. Passagiers kunnen er zeker van zijn dat de meeste stormen niet gevoeld worden en de weerpatronen nauwlettend gecontroleerd worden om sterke stormachtige plaatsen te vermijden. In sommige gevallen zal het schip zijn koers veranderen om de veiligheid van de passagiers te garanderen en de meest comfortabele reis te bieden. Mocht u wel zeeziek worden dan kunt u bij de receptie medicijnen tegen zeeziekte verkijgen.

Een reis aan boord van een modern schip is de veiligste vorm van recreatie, volgens UNESCO. Meer dan 14 miljoen mensen per jaar gaan op een cruise, met meer dan de helft die aangeven dat dit hun beste reiservaring was.

Zijn er medische diensten aanwezig?

Elk schip heeft een medisch centrum aan boord met gediplomeerde artsen en noodhulpverpleegkundigen. Het medisch centrum is bedoeld voor noodgevallen en medische routines. Voor medische diensten en medicijnen wordt een bijdrage berekend dat overeenkomt met de prijslijst van het medisch centrum. Passagiers moeten volledig verzekerd zijn tijdens de reis, inclusief medische kosten en repatriëring. De kosten aan boord worden in rekening gebracht en kunnen later bij de verzekeringsmaatschappij gedeclareerd worden.

Wanneer speciale apparatuur, medicijnen of speciale zorg en begeleiding voor een passagier is vereist, moet dit geregeld worden door de passagier op eigen kosten. De rederij biedt namelijk geen persoonlijke zorg of toezicht voor lichamelijke of psychische aandoeningen.

Als een passagier allergieën of een intolerantie heeft voor bepaalde voedingsmiddelen, is het van uiterst belang om dit te melden bij uw cruise consultant. De passagiers moeten zo snel mogelijk na het aan boord gaan worden geadviseerd over het voedsel aan boord.

Privé telefoons en het adres van het medisch centrum zijn beschikbaar in elke hut. Het medisch centrum is tijdens bepaalde uren geopend voor de passagiers wanneer er medisch personeel aan het werk is. Medische noodhulp is, indien nodig, beschikbaar via de telefoon.

Mag er gerookt worden aan boord?

Om de behoeften en verlangens van rokers en niet-rokers te respecteren, is roken alleen toegestaan in de speciaal aangewezen ruimtes op schepen. Het is ten strengste verboden om te roken in de hutten. Alleen bij een klein aantal rederijen is het toegestaan om te roken in hutten met een balkon.

Zijn er speciale dieetmaaltijden aan boord van het schip?

De meeste rederijen bieden hun passagiers de volgende menu opties aan:

• Vegetarisch
• Diabetisch
• Mager
• Zoutarm
• Laag cholersterol
• Glutenvrij

Koosjere maaltijden en lactosevrije opties zijn ook beschikbaar op aanvraag. Wij raden aan om speciale dieetwensen, allergieën en speciale benodigdheden (telefonisch) door te geven aan aan uw cruise consultant, zodat daarmee rekening kan worden gehouden. De reden hiervoor is dat het niet altijd mogelijk is om aan deze wensen te voldoen.

 

Is het gebruikelijk om fooi te geven?

Het is gebruikelijk om fooi te geven aan de bemanning om ze te belonen voor een goede service. Niet alleen aan de schoonmakers en serveerders, maar ook de bemanning die u niet persoonlijk tegenkomt, bijvoorbeeld het keuken personeel of het personeel van de stomerij. Daarom worden de servicekosten automatisch bij uw cruise rekening toegevoegd en berekend per persoon per nacht*.
Aan het einde van uw cruise kunt u het bedrag van de fooien wijzigen naar mate van tevredenheid. Er komt automatisch 15% service kosten op uw boordrekening als u aankopen doet in de bar en voor wijn in het restaurant.
*De kosten hangen af van de rederij, huttype en reisroute. U kunt de kosten altijd in het reis contract vinden en het bedrag staat vast.

Is er internet aan boord van de schepen?

U kunt 24 uur per dag gebruik maken van het internet, aangezien de schepen zijn uitgerust met moderne satellietcommunicatie. U heeft internettoegang in de internet cafés of draadloos internet in sommige populaire recreatie gebieden. Let wel op dat cruise rederijen hier een vergoeding voor vragen. U kunt deze tarieven bij uw cruise consultant verkijgen of bij een bemanningslid aan boord.

Wat is de dresscode aan boord van de schepen?

De dagelijkse dresscode is casual en dit geldt ook voor de inschepingshavens. Voor een warm klimaat raden we lichte en ademende kleding aan. Voor een koel klimaat is het handig om veel laagjes te dragen en om een regenjas, paraplu en handschoenen mee te nemen. Tijdens excursies is het belangrijk om de geschikte kleding te dragen, bijvoorbeeld wanneer u een tempel bezoekt. Het is dan uiteraard niet toegestaan om topjes en shorts te dragen.

Op alle schepen zijn er zwembaden en jacuzzi’s te vinden, vergeet daarom uw badkleding niet. Wij verzoeken u om schoenen te dragen en iets over uw badkleding aan te doen als u ruimtes binnen op het schip betreedt. Als u wilt joggen op het dek of wilt sporten in het fitnesscentrum, neem dan uw sportkleding mee.
Neem comfortabele schoenen mee om te wandelen langs het strand en sandalen of schoenen met rubberen zolen om te lopen op de dekken.
Sommige rederijen zoals de Holland America Line hebben een formele dresscode voor speciale thema avonden. Het is gebruikelijk dat vrouwen een cocktail- of avondjurk dragen en dat mannen een donker pak of smoking dragen. Check met uw cruise consultant hoeveel formele avonden er bij uw cruise inbegrepen zijn.

Wat zijn verboden artikelen aan boord?

De volgende artikelen zijn verboden aan boord:

• Alcohol

– Het is verboden om flessen alcohol aan boord in uw bagage te hebben. Elke aan boord (bv. belastingvrije winkels) of in havens gekochte alcoholhoudende dranken worden in de opslag opgeborgen tijdens de cruise en worden terug gegeven op de dag van aankomst in de ontschepingshaven.

– Bepaalde cruise rederijen, zoals Celebrity Cruises en Holland America Line, staan toe dat u wijn en champagne (max. 1 fles per persoon) mag meenemen. Zij moeten echter wel in uw hut worden geconsumeerd, anders moet u een kurk belasting betalen tegen een tarief van 15-18%.

• Vuurwapens en munitie

– Inclusief scherpe voorwerpen, zoals messen en scharen.

– Uitzonderingen: scheermessen, scharen met schaarbladen van minder dan 10 cm, pincet en naalden.

– Zorg ervoor dat deze artikelen in uw ingecheckte bagage zitten en niet in uw handbagage, dit is in overeenstemming met de eisen van de veiligheidsdiensten.

• Items die een brand kunnen veroorzaken zoals kaarsen, wierook, koffiezetapparaten, strijkijzers en stoomkokers.

– Uitzonderingen: krultangen, stijltangen, aanstekers en lucifers.

• Verdovende middelen

• Honkbalknuppels, hockeysticks, pijl en boog
• Skateboards en surfboards
• Brandbare vloeistoffen

Wat is de voertaal aan boord?

De voertaal aan boord is verschillend per rederij/schip. De voertal is over het algemeen Engels, maar is nog steeds afhankelijk van waar de rederij is gevestigd. Zo wordt er ook veel Duits, Frans, Spaans of Italiaans gesproken aan boord. De voertaal staat echter altijd vermeldt bij de desbetreffende schepen en cruises.

Excursies aan wal

Hoeveel tijd heb ik aan wal?

Dit is altijd afhankelijk van de tijd dat het schip verankerd blijft in een bepaalde haven. Gedurende deze tijd kunt u de haven en de omgeving ontdekken. Wij raden aan om een excursie bij de cruise rederij te boeken, zodat u uw tijd aan wal het beste benut. Die excursies zijn zo ontworpen dat u de belangrijkste bezienswaardigheden en hoogtepunten van de stad kunt verkennen in de gegeven tijd.

Wanneer moet ik weer terug op het schip zijn?

Elke rederij heeft in hun dagelijkse programma een ”laatste inschepingstijd” staan. Dit is over het algemeen een half uur voor vertrek en moet worden gehandhaafd in alle gevallen.

Zijn excursies bij de prijs inbegrepen?

Excursies worden altijd apart van de cruise betaald. Dit betekent dat excursies niet standaard in de prijs zijn inbegrepen. Het is mogelijk om excursies van tevoren te boeken via uw persoonlijke cruise consultant of via uw persoonlijke account op de website van de rederij. Bovendien is het ook mogelijk om rechtstreeks excursies aan boord te boeken bij de receptiebalie. Dit kunt u het beste doen op de eerste dag van uw cruise.

Zijn er excursies met een gids?

Bijna alle rederijen bieden een breed aanbod van excursies, die meestal begeleid zijn. De excursies vinden plaats in de officiële taal van de rederij, waaronder Engels, Duits, Frans of Italiaans. U kunt uw excursie voor of tijdens de cruise boeken, onze cruise consultants adviseren u graag. Er zijn ook een aantal cruise aanbiedingen waar geselecteerde excursies bij de cruise prijs zijn inbegrepen. Deze cruises zijn duidelijk aangegeven.

Kan ik het schip alleen verlaten?

Zodra het schip gedokt is in de haven kunnen de gasten van boord gaan. Het is gebruikelijk dat de gasten die een georganiseerde excursie hebben geboekt het schip als eerste mogen verlaten, daarna bent u vrij om individueel van boord te gaan. Vergeet niet om op tijd terug aan boord te zijn, omdat het schip niet op u zal wachten. Voor bepaalde havens heeft u een visum nodig, dus zorg dat u weet of u er een nodig heeft voor de haven waar u het schip wilt verlaten.

Moet ik elke keer als het schip aan wal gaat van boord gaan?

Nee, u bent welkom om op het schip te blijven en te genieten van de rust aan boord. De keuze is aan u!